مطلب وبلاگ

نکاتی درباره ی ظروف گیاهی

مقالات

آلودگي محيط زيست با ورود بي‌رويه مواد پلاستيكي غيرقابل برگشت به طبيعت به حالت هشدار رسيده است. كمتر محل و نقطه‌اي از شهرهاي كشور را می‌توان يافت كه در آن يک ظرف پلاستيكي و يا يک كيسه پلاستيكي وجود نداشته باشد. در این مقاله به ظروف گیاهی ، کاربرد ظروف گیاهی و ظروف یکبار مصرف شیمیایی می‌پردازیم.

ظروف گیاهی و کاربرد آن

در حال حاضر ۱۰ كارخانه در كشور، به توليد ظروف يكبار مصرف گياهي می‌پردازند. قيمت اين ظروف تفاوتي با ظروف پلاستيكي نداشته و نكته مهم اين است كه ممكن است ظروف پلاستيكي از مواد كهنه تهيه شود و با قيمت بالا عرضه گردد، اما ظروف گياهي اين چنین نيست. ۴ عامل در فرآيند تجزيه پذيري ظروف گياهي در محيط زيست تأثيرگذار است؛

  • تأثيرپذيري دماي خاك
  • رطوبت خاك
  • ميكرو ارگانيسم خاک
  • عمق دفن پسماند

اين عوامل در تشديد سرعت تجزيه شدن اين ظروف بسيار تأثيرگذار بوده و حتي مي‌تواند در بهترين شرايط زمان تجزيه را كوتاه‌تر نيز كند ظروف گياهي شده است، مي‌گويد: توليد اين ظروف در ژاپن نيز شروع شده است.

 كاربرد ظروف گیاهی (پلیمر)

کشاورزی

اين ظروف گیاهی به صورت روكش نشاكاري، گلدان نشا و سبزي‌كاري مي‌توانند در توليد محصولات كشاورزي باغي و جنگلي کاربرد داشته باشند، همچنین هنگام كاشت نيازي به خارج كردن نهال و نشاء از داخل گلدان نمی‌باشد.

صنايع پزشكي

در صنايع پزشكي نيز از اين پليمرها مي‌توان در ساخت ظروف يكبار مصرف پزشكي، روكش هوشمند داروها استفاده كرد.

 ساخت اسباب بازی

تولید اسباب‌بازي‌هايي از جنس گياهي هم مي‌تواند خطر مواد شيميايي را به ویژه در كودكان كاهش دهد. مخترع ظروف يك بار مصرف گياهي، عرضه كيسه‌هاي دستي گياهي در مراكز فروش را از ديگر اقدام‌ها براي همه‌گيري استفاده از اين پليمرهاي گياهي اعلام مي‌كند و مي‌افزايد: در تمامي مراكز عرضه و فروش مي‌توان براي بسته‌بندي از اين پليمرهاي گياهي استفاده كرد.

محیط زیست و ضرورت تغییر ظروف

گسترش آلودگی‌های زیست محیطی ناشی از استفاده از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی، موجب شده است که ظروف یکبار مصرف گیاهی جایگزین آن‌ها گردد. ظروف یکبار مصرف گیاهی از مواد محصولاتی چون گندم، ذرت و سیب زمینی تولید شده و هیچ ماده مضری ندارد. به همین علت کشورهای پیشرفته دنیا کم کم تولید و استفاده از ظروف یکبار مصرف گیاهی را جایگزین ظروف پلاستیکی می کنند.

در کشور ما هم ضرورت‌های امروز و نیازهای فردا در سلامتی مردم و زمینه حفظ محیط زیست ایجاب می کند تا این جایگزینی انجام شود. کم توجهی به این موضوع، موجب دفع زباله‌های ظروف پلاستیکی و انباشت آن‌ها در طبیعت و محیط زیست شده و به مرور زمان منابع آبی و خاکی، دریاها، رودخانه‌ها و حیات جانداران و گیاهان را تهدید خواهد کرد.

ظروف یکبار مصرف شیمیایی

بيش‌ترين حجم ظروف يکبار مصرف‌ هاي ما را پلي‌استاير‌ن‌ها تشكيل مي‌دهند، اين ظروف در ۴ نوع : نرم، شفاف، نيمه شفاف و همچنين فومي عرضه مي‌شوند.
ظروف يک بار مصرف “پلي استايرني” كه به طور عمده در بازار وجود دارد، از مونومر “استايرن” كه تركيبي آروماتيک است، تشكيل شده و در مواجهه با دماي بالاتر از ۶۵ درجه اين مونومر آزاد مي شود و تأثيرات سرطان زا دارد.

بعضی از مواد ديگر ظروف يکبار مصرف مانند منيزيم نيز مي‌تواند براثر حرارت غذا، آزاد شود كه اين ماده نيز سرطان زا است. در تولید اين ظروف يک بار مصرف برای جلوگيري از شكنندگي، از مواد پلاستيكي لايزر استفاده مي‌شود. بنابراين اگر درون اين ظروف آب جوش يا غذاي داغ مانند آش ريخته شود اين مواد حل شده و وارد بدن می‌شود. این ظروف به دليل داشتن تركيبات خاص، منجر به بروز سرطان‌هاي مختلف مي‌شوند.

از آن‌جايي كه چربي، فرآيند آزاد شدن اين مونومر سمي را سریع‌تر مي كند، بسته بندي مواد غذايي چرب هم در اين گونه ظروف ممنوع می‌باشد. اگر اين فرآيند توليد، اصولي و مطابق استانداردهاي لازم صورت گیرد، مشكلي براي سلامت افراد به وجود نمي‌آورد. به همین علت در استفاده از پلاستيک‌ها به عنوان ظروف غذا، بايد بسيار محتاط بود.

تجهیزات تالار بهروز سمیعی  همچنین ارائه دهنده انواع میز و صندلی تالار ، تجهیزات تالار ، شمعدانی و گلدان تالار ، ظروف میوه و شیرینی تالار ، جایگاه عروس و داماد می باشد.

همچنین این شرکت، تولید کننده تجهیزات رستوران ها از قبیل (میز و صندلی رستوران ، شمعدانی رستوران ، گلدان رستوران، صندلی شیواری ، صندلی چیواری و دیزاین رستوران ) می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به سایت لوازم تالار سمیعی مراجعه کنید.

پاسخ دهید