مطلب وبلاگ

وسایل سفره عقد چیست؟

مقالات

یکی از سفره‌های سنتی ایرانی سفره عقد می‌باشد که در جشن عقد یا هنگام عروسی پهن می شود و هر کدام از اجزای این سفره سمبل و نماد یک چیز می‌باشد، در سال‌های دور خانواده ی داماد سفره‌ی عقد را تهیه و خانواده عروس فقط آن را برپا می‌کردند.در سال‌های اخیراین سفره نماد تشکیل خانواده می‌باشد که در مراسم عقد می گسترانند و عروس و داماد بر سر آن می نشینند و به خطبه عقد  که توسط عاقد خوانده می‌شود گوش فرا می‌دهند. در این مقاله به سفره عقد و وسایل آن می‌پردازیم. اگر به دنبال خرید انواع صندلی تالار مانند صندلی فلزی شیواری و انواع دیگر تجهیزات تالاری با قیمت مناسب هستید، لوازم تالاری سمیعی را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

وسایل سفره عقد

نحوه پهن کردن و چیدن اجزای سفره بستگی به نظر و سلیقه طراح آن دارد که هر کدام نشان دهنده یک چیز می‌باشد.

  • جانماز

قرار دادن جانماز در سفره نماد پای بندی عروس و داماد نسبت به اصول دین اسلام می‌باشد.در سفره عقد جانمازی که از جنس ترمه با آستر ساتن خوش رنگ یا مخمل سفید باشد پهن می‌کنند و سطح آن را با نخ براق نقره‌ای سوزن دوزی می کنند وبه روی جانماز مهر و تسبیح زیبایی قرار می‌دهند.

  • قرآن مجید

یکی از ارکان اصلی سفره عقد، قرآن است که نماد اعتقاد و ایمان دو طرف، مورد تایید بودن وصلت از سمت پروردگار و طلب یمن و برکات الهی است. در این سفره کلام الله مجید را جلوی آینه و بالای جانماز قرار می دهند.

  • تخم مرغ

از دوران قدیم تا به الان در سفره عقد پنج، دوازده یا چهارده تخم مرغ به نیت پنج تن، دوازده امام (ع) و چهارده معصوم(ع) می‌گذارند. تخم مرغ سمبل تولد و ادامه دار شدن نسل است و به نیت تداوم نسل زن و مرد وبچه دار شدن زوج بر سر سفره عقد گذاشته می‌شود.

  • آینه و شمعدان

آینه و شمعدان را در جلوی سفره و رو به روی عروس و داماد قرار می دهند. آینه نماد روشنی در زندگی می‌باشد که زوج با نگاه کردن در آن، دل‌هایشان نسبت به یکدیگر مثل آینه صاف و زلال و به دور از کدورت می شود. در دو سمت آینه دو شمعدان نقره، برنز و بلورین که به روی آن شمع‌های روشن قرار قرار دارد که سمبل روشنایی و گرمی در پیوند زوجین می‌باشد.

  • آب

بعضی از مردم به رسم گذشتگان داخل سفره عقد به نیت خلوص، پاکی و صداقت در زندگی، کاسه ای آب قرار می‌دهند و بعضی اوقات دو ماهی قرمز نیز در آن می‌اندازند که نشانه حیات می‌باشد.

  • فندق، گردو و بادام

درون ظرفی در سفره، از فندق و گردو و بادام پر شده است که نشانه توانمندی و بزرگ بودن سفره غذای عروس و داماد می‌باشد. گردو نماد عمر طولانی می‌باشد.

بیشتر بخوانید: اطلاع از قیمت صندلی تالار

  • نقل و سکه

در سال‌های اخیر در مراسم عقد ترکیبی از نقل، مروارید و پولک را در بسته بندی‌های کوچکی قرار می‌دهند و توسط روبان تزئین می‌شود. علت گذاشتن این شیرینی جات در سفره عقد نقل نشانه‌ی شیرین کامی افراد می‌باشد.

  • نان و پنیر و سبزی

ظرفی که در آن از نان و پنیر و سبزی پر و تزئین شده است. نماد برکت، بیشتر شدن روزی می‌باشد. سبزی هم نماد سلامتی، سرسبزی و خرمی است که این سبزی‌ها شامل تره، ریحان، شاهی، نعناع، تربچه و پیازچه می‌باشد.

مدل سفره عقد جدید

  • میوه

سبد بزرگی از میوه‌های رنگین مانند انار، سیب و آناناس و… چیده می‌شود که به نیت عروس و داماد برای بهره مند شدن از نعمت‌های الهی می‌باشد.

  • نبات و شیرینی

ظرفی از شیرینی  و نبات که شامل دو نوع شیرینی خشک و تر است و این شیرینی ها به معنی به وجود آوردن طعم خوشبختی می‌باشد.

  • گل

سبدی پر از گل در سفره عقد قرار می‌دهند که نماد شادابی و طراوات و سبب زیبا شدن این سفره می‌باشد.

  • عسل

با قرار دادن عسل در سفره که نشانه شیرین کامی در زندگی می‌باشد، پس از عقد زوج با گذاشتن عسل در دهان یکدیگر کام همدیگر را شیرین می‌کنند.

  • گلاب

درون سفره عقد جهت معطر کردن و معطر شدن از گلاب استفاده می‌شود.

  • جا حلقه‌ای

عروس و داماد پس از انجام شدن مراحل عقد، حلقه‌ها را به انگشت هم انداخته و به یکدیگر متعهد می شوند.

  • کله قند

در لحظه خواندن خطبه عقد، بالای سر عروس و داماد توری از جنس حریر و به شکل مستطیل که رنگ آن سفید می‌باشد گرفته می‌شود و دو نفر با نیت خوب و درست به روی این تور، یک جفت کله قند هم شکل و هم اندازه را بر سر زوجین می سابد.

بیشتر بخوانید: خرید صندلی شیواری 

  • اسپند

در تمام مراحل ازدواج و عروسی برای دور شدن چشم و نیت بد از عروس و داماد دود کردن اسپند مرسوم است.

 

هزینه و تهیه کردن وسایل سفره عقد به عهده چه کسی می‌باشد؟

اگر این مراسم در محضر برگزار شود، تمام اجزای سفره عقد در محضر وجود دارد و هزینه‌ی آن به عهده داماد می‌باشد. هر چند اگر قرار باشد که عقد در منزل برگزار شود باز هم همه هزینه‌های مراسم عروسی و تجهیزات تالاری و …به دوش داماد می‌باشد.

 

 

خدمات کلی تجهیزات تالار سمیعی

لوازم تالاری سمیعی با سابقه‌ای درخشان در زمینه تولید و فروش بهترین و به روز‌ترین تجهیزات تالاری مانند صندلی فلزی شیواری تالاری، ظروف میوه و شیرینی خوری تالاری، شمعدانی تالاری، جایگاه عروس و داماد و تولید روکش های صندلی آماده ارائه خدمات به زوجین می‌باشد. این مجموعه در تلاش است که با هدف تولید انواع تجهیزات با کیفیت بالا و قیمت مناسب، رضایت مشتریان را جلب کند. جهت خرید لوازم و تجهیزات تالار از جمله صندلی شیواری و صندلی تاشو با قیمت مناسب به لوازم تالار سمیعی مراجعه کنید یا با کادر فروش تماس حاصل فرمایید.

 

پاسخ دهید