مطلب وبلاگ

نحوه برگزاری مراسم بله برون و نکات آن

مقالات

طبق رسم و رسومات موجود درایران، نامزدی رسمی با بله برون آغاز می‌شود که به طور معمول چند روز پس از مراسم خواستگاری برگزار خواهد شد و این مراسم از خواستگاری مقداری جدی تر و کامل تر برگزار می‌شود. خانواده عروس، درست مانند خواستگاری، میزبان این جشن می‌باشند؛ فقط تفاوت آن این است که تعداد بیشتری از بستگان عروس و داماد در این مراسم حضور دارند. لازم به ذکر است که در مراسم بله برون، قول و قرارهای نهایی و برنامه ریزی برای عروسی و عقد انجام می‌گیرد. این مراسم مانند دیگر مراسم ازدواج آداب و رسوم و نکته‌های مختص به خود را دارا می‌باشد. در این مطلب به نکات مراسم بله برون می‌پردازیم. اگر به دنبال خرید انواع صندلی تالار مانند صندلی فلزی شیواری ، میز  و ظروف تالار ، انواع دیگر تجهیزات تالاری با قیمت مناسب هستید، لوازم تالاری سمیعی را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

 

نکات مراسم بله برون

 

برخی نکات و آداب و رسوم بله برون به شرح زیر می‌باشد:

 

انتخاب زمان مناسب

 

مراسم بله برون بعد از مجلس خواستگاری و تقریبا بین یک هفته الی یک ماه پس از خواستگاری برگزار خواهد شد. این مراسم بیشتر با حضور بزرگان دو خانواده عروس و داماد، در خانه پدر دختر و شب هنگام برگزار خواهد شد. منظور از برگزاری این مراسم، مشخص شدن شرایط مادی و معنوی عروسی و ازدواج و پذیرفتن شروط  خانواده عروس از جانب خانواده داماد می‌باشد.

 

هدایای مخصوص بله برون

 

بر اساس سنت‌های موجود هر قوم بستگان داماد در مراسم بله برون برای رضایت عروس و خانواده اش و گرفتن بله از عروس هدیه هایی را به عروس می‌دهند. از زمان گذشته تا به امروز یک قواره پارچه پیراهنی زنانه و انگشتر مورد استفاده قرار می‌گرفته است. لازم به ذکر است که معمولا در تعدادی از خانواده‌های مذهبی یک قواره چادری به جای پارچه‌های پیراهنی نیز هدیه داده می‌شود.

 

پذیرایی در مراسم بله برون

 

نحوه پذیرایی در این مراسم  به گونه ای است کهدر ابتدا با شربت، چای و میوه آغاز می‌شود، به همین علت نام دیگر این مراسم به شیرینی خوران می‌باشد. در بعضی از سنت‌ها و به ویژه در فرهنگ‌هایی که خرج بله برون را خانواده داماد قبول می‌کند، خانواده عروس، شب پس از مجلس بله برون داماد و خانواده او را به شام دعوت خواهند کرد. تعدادی از مهمانان درجه یک نیز در همان شب، در خانه پدر عروس با شام پذیرایی خواهد شد.

 

در مراسم‌بله برون راجب چه مسائلی صحبت می‌کنند؟

 

برخی از مسائلی که مراسم بله برون مطرح می‌شود به شرح زیر می‌باشد:

  • شغل داماد
  • مقدار مهریه
  • مشخص شدن جهیزیه عروس
  • اجازه ادامه کار با تحصیل عروس
  • مشخص شدن وضعیت مسکن زوج به صورت دقیق
  • تقاضای حق انتخاب مسکن، طلاق و کار در صورت مرسوم بودن در خانواده عروس
  • مطرح کردن رسومات مانند شیربها در صورت اجرای این رسم در خانواده عروس
  • مطرح کردن آداب خانوادگی مانند امضای فهرست جهاز عروس از سوی داماد و بزرگتر او
  • تعیین روز عقد و عروسی به صورت دقیق

 

خدمات کلی تجهیزات تالار سمیعی

لوازم تالاری سمیعی با سابقه‌ای درخشان در زمینه تولید و فروش بهترین و به روز‌ترین تجهیزات تالاری مانند صندلی فلزی شیواری تالاری، ظروف میوه و شیرینی خوری تالاری، شمعدانی تالاری، میز تالاری ، جایگاه عروس و داماد و تولید روکش های صندلی آماده ارائه خدمات به زوجین می‌باشد. این مجموعه در تلاش است که با هدف تولید انواع تجهیزات با کیفیت بالا و قیمت مناسب، رضایت مشتریان را جلب کند. جهت خرید لوازم و تجهیزات تالار از جمله صندلی شیواری ، صندلی تاشو و میز  و ظروف تالار با قیمت مناسب به لوازم تالار سمیعی مراجعه کنید یا با کادر فروش تماس حاصل فرمایید.

پاسخ دهید